Keretapi terpantas di Jepun


Anda pernah dengar Shinkansen. Shinkansen adalah keretapi penumpang yang terpantas di Jepun dan Jepun adalah negara yang mempunyai sistem jaringan keretapi terbanyak di dunia. Orang jepun lebih selesa menaiki keretapi untuk perjalanan yang jauh dan ianya lebih selesa tetapi harganya agak mahal.
Tetapi Kawasaki telah merekabentuk keretapi yang lebih pantas daripada Shinkansen sedia ada di Jepun. Kelajuannya boleh mencecah sehingga 217 batu per jam atau bersamaan dengan 349 kmj. Betapa lajunya keretapi ini mengalahkan shinkansen dengan kelajuan 188 batu per jam (303kmj).Keretapi ini mempunyai ruang legar yang luas di samping mempunyai cermin tingkap yang besar.Selain itu keretapi ini berbentuk lebih aerodinamik untuk mengurangkan daya geseran semasa dalam kelajuan yang tinggi.

Kawasaki akan mengeksport teknologi keretapinya ke negara lain dan antara yang berminat untuk membina landasan keretapi laju adalah Brazil, Vietnam, US, India dan Russia. Alangkah bertuahnya jika ada keretapi laju di Malaysia. Keretapi laju hanya diperlukan jika terdapat kegiatan ekonomi yang besar antara dua tempat yang jauh misalnya dari Singapura ke Kuala Lumpur. Jika tidak, keretapi yang sedia ada sudah memadai sekadar untuk perjalanan balik ke kampung sahaja.


Sumber :Kawasaki Heavy Industries

0 komen: